Συμμάζεμα: Βάλτε τη ζωή σας σε τάξη


Έχω τόσα πράγματα να κάνω, δεν ξέρω από πού να ξεκινήσω!' Ακούω όλο και πιο συχνά από ανθρώπους με τους οποίους κάνουμε coaching. Στην περίπτωση που σε ενδιαφέρει να αναπτυχθείς, μια από τις πρώτες και πιο σημαντικές κινήσεις σου είναι το… συμμάζεμα.

Σκέψου το μυαλό σου σαν ένα computer. Κάθε computer έχει συγκεκριμένη μνήμη. Κάθε υπόσχεση, υποχρέωση, ακαταστασία και κάθε τι που σε εκνευρίζει στο χώρο που ζεις ή εργάζεσαι (ναι, εκείνη η
καμένη λάμπα στο μπάνιο) παίρνουν χώρο από τη μνήμη σου. Όπως όταν σκουπίζεις κάτω από το χάλι, οι ακαθαρσίες παραμένουν εκεί, χωρίς να τις βλέπεις, έτσι και κάθε πράξη που παραμένει ανολοκλήρωτη, μένει στη μνήμη του μυαλού σου ως ανεκπλήρωτη και σου 'τρώει' μνήμη. Σου προκαλεί κόπωση και αισθάνεσαι διαρκώς ανικανοποίητος.
Για κάθε πράξη υπάρχουν τα εξής στάδια: το στάδιο της απόφασης, του προγραμματισμού, του ξεκινήματος, της συνέχειας και της ολοκλήρωσης. Για να ολοκληρωθεί λοιπόν μια πράξη, πρέπει, συνειδητά ή ασυνείδητα να περάσουμε από τα παραπάνω στάδια.
Και γιατί αφήνουμε τόσες πράξεις ημιτελείς ή δεν τις ξεκινάμε καθόλου; Συνήθως, υπάρχει κάτι σε αυτήν την πράξη που μας κρατάει πίσω, ένα συναισθηματικό ή πρακτικό πρόβλημα.
Αναλογίσου, γιατί δεν έχεις στείλει το excel που είχες υποσχεθεί στον συνάδελφο εδώ και 2 εβδομάδες; Μήπως δεν γνωρίζεις από πού θα αντλήσεις όλες τις πληροφορίες; Μήπως φοβάσαι ότι αν ζητήσεις βοήθεια θα φανεί ως αδυναμία; Ή πιστεύεις ότι πραγματικά δεν είναι δική σου δουλειά και δεν ήθελες να το συζητήσεις για να μην φανείς κακός;
Για κάθε πράξη, υπάρχουν οι εξής εναλλακτικές, τα γνωστά 3 D: do it, dump it, delegate it, δηλαδή, κάντο, παράτα το, ή δώσε το σε κάποιον άλλον να το κάνει. Σε περίπτωση που το δώσεις σε κάποιον άλλον, καλό είναι να δώσεις ένα χρονοδιάγραμμα και να ζητήσεις να σε ενημερώσει, οποιοδήποτε και αν είναι το αποτέλεσμα.
Πάρε μια απόφαση. Μην τραβάς μέρες, μήνες, χρόνια εκείνη την καφετιέρα που έχει χαλάσει με τη λογική ότι μια μέρα θα τηλεφωνήσεις στην αντιπροσωπεία για να ρωτήσεις αν υπάρχει το ανταλλακτικό. Είτε κάνε το αμέσως, είτε πέταξέ την, είτε πες στην ανιψιά σου να το κάνει και δώσε της ένα χαρτζιλίκι.
Με αυτόν τον τρόπο θα νιώσεις ότι εσύ ελέγχεις τη ζωή σου και όχι οι καταστάσεις. Επίσης, σε περίπτωση που ξέρεις εκ των προτέρων ότι δεν θα κάνεις κάτι μην πεις ναι. Πες, 'λυπάμαι, αλλά δεν νομίζω ότι θα μπορέσω να αντεπεξέλθω σε αυτό. Δεν έχει να κάνει με εσένα, είναι καθαρά προσωπικό το γεγονός ότι δεν θα μπορέσω να το κάνω.'
Τελεία. Αυτή η ειλικρινής απάντηση είναι πολύ καλύτερη από το να έχεις, την οικογένειά σου, τους φίλους σου ή τους συναδέλφους να περιμένουν κάτι το οποίο δεν πρόκειται να γίνει ποτέ.
Σου συνιστώ να καταγράψεις όλα εκείνα που σου τρώνε τη μνήμη σου και να αφιερώσεις ένα Σαββατοκύριακο συμμαζέματος. Η λίστα θα μπορούσε να περιέχει τα εξής:
  • Ξεκαθάρισμα στο υπόγειο το οποίο είναι γεμάτο με άχρηστα πράγματα, που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί τους τελευταίους 12 μήνες.
  • Ντουλάπες με ρούχα και παπούτσια τα οποία έχουν χρόνια να χρησιμοποιηθούν.
  • Ντουλάπια με άχρηστα χαρτιά.
  • Ντουλάπια κουζίνας με ληγμένα προϊόντα και με οικιακά είδη που δεν χρησιμοποιούνται.
  • Ηλεκτρικές συσκευές που δεν λειτουργούν (αλήθεια πόσα κινητά που δεν χρησιμοποιούνται υπάρχουν σε κάθε σπίτι;)
  • Το service του αυτοκινήτου
  • Το πλύσιμο του αυτοκινήτου
  • Χρέη προς τρίτους, διακανονισμοί με την εφορία (ξέρω αυτό πονάει…)
  • Back up σε φακέλους στο computer
  • Άνοιγμα λογαριασμού με e-banking
  • Καταγραφή μηνιαίων εσόδων - εξόδων και αποταμιεύσεων
  • Επιδιόρθωση ρούχων
  • Φωτογραφίες που δεν έχουν μπει σε άλμπουμ, σε κορνίζες ή σε ηλεκτρονικά αρχεία
  • Οτιδήποτε σε ενοχλεί στο σπίτι ή στο γραφείο (ένας βρώμικος τοίχος, το καζανάκι που κάνει θόρυβο, η καρέκλα που έχει σπάσει, το θυροτηλέφωνο που δεν λειτουργεί)
  • Ευχαριστήρια σημειώματα ή τηλεφωνήματα
  • Επικοινωνία και ξεκαθάρισμα σχέσεων
  • Συγχώρεση ατόμων ή καταστάσεων.