Σάββατο, 18 Ιουνίου 2011

Αυγό: θρεπτικό αλλά παρεξηγημένο


Το αυγό είναι από τα πλέον πλούσια σε θρεπτικά συστατικά τρόφιμα που μας χαρίζει η φύση και παράλληλα από τα πιο αδικημένα, καθώς θεωρείται υπεύθυνο για την αύξηση της χοληστερόλης στον ανθρώπινο οργανισμό. Παρ’ όλο που τα αυγά περιέχουν χοληστερόλη, είναι ακίνδυνα για εκείνους που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα με υψηλό δείκτη της τιμής αυτής. Πρόσφα­τες έρευνες έδειξαν ότι η «διαιτητική χοληστερόλη» επηρεάζει ελάχιστα τη χοληστερό­λη αίματος, ενώ δεν δημιουργεί πρόβλημα εάν η διατροφή είναι χαμηλή σε λιπαρά. Δικαίως το αυγό έχει λάβει θέση στο καθημερινό μας διαιτολόγιο, επιβεβαιώνοντας περίτρανα πόσο σημαντική είναι για την υγεία μας η διατροφική του αξία!
Τα επιμέρους τμήματα του αυγού:
Το κέλυφος: Η φυσική «συσκευασία» του αυγού.
Το λευκό του αυγού (ασπράδι): Αποτελεί το 67% του βάρους του αυγού.
Ο κρόκος: Αποτελεί περίπου το 33% του βάρους του αυγού.

Το αυγό είναι σημαντική πηγή πρωτεϊνών και ασβεστίου. Συγκεκριμένα, μετά το μητρικό γάλα, η πρωτεΐνη του αυγού έχει την υψηλότερη βιολογική αξία στη φύση. Η υψηλή περιεκτικότητα του σε πρωτεΐνες παίζει βασικό ρόλο στο επίπεδο ενέργειας του οργανισμού, ενώ συμβάλλει σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση της μυϊκής μάζας και δύναμης. Παράλληλα εμποδίζει την απώλεια μυϊκής μάζας στα άτομα της τρίτης ηλικίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι το ασπράδι του αυγού είναι αυτό που αποτελείται κυρίως από πρωτεΐνες, ανώτερες όλων των άλλων φυσικών τροφών, αφού περιέχουν όλα τα απαραίτητα αμινοξέα για τον οργανισμό μας.
Το αυγό έχει πολλές βιταμίνες, π.χ. Α, D, Ε, καθώς και φυλλικό οξύ. Είναι μία από τις σημαντικότερες πηγές βιταμινών του συμπλέγμα­τος Β (και ειδικότερα της χολίνης), που συμβάλλουν στην ενδυνάμωση της μνήμης και στη βελτίωση της ικανότητας της αυτοσυγκέντρωσης. Επίσης, εμπεριέχει σημαντικό ποσο­στό ασβεστίου, το οποίο έχει καθοριστικό ρό­λο στη δομή και τη δύναμη των οστών και των δοντιών. Ανεπαρκή πρόσληψη ασβεστίου προξενεί οστεοπόρωση. Τέλος, περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες (π.χ. λουτεΐνη) οι οποίες μπορούν να δράσουν προληπτικά έναντι ασθενειών των ματιών, όπως του καταρράκτη και της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας. Επιπλέον, οι ουσίες αυτές καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για πολλές ασθένειες, και ιδιαίτερα για τα καρδιαγγειακά νοσήματα και τον καρκίνο.
Τις βιταμίνες Α, D και Ε τις βρίσκουμε μόνο στον κρόκο του αυγού, ενώ τις βιταμίνες της οικογένειας Β και στον κρόκο και στο ασπράδι. Το αυγό περιέχει ιχνοστοιχεία και μέταλλα, όπως κάλιο, σίδηρο, ασβέστιο, νάτριο, νιασίνη, βιοτίνη, φώσφορο, ιώδιο και ψευδάργυρο. Επίσης είναι χαμηλό σε περιεκτικότητα λίπους (περίπου 5 γρ. λίπους), ενώ έχει αποδειχθεί πως η κατανάλωση του στο πρωινό συμβάλλει στη χαμηλότερη πρόσληψη θερμίδων στο υπόλοιπο διάστημα της ημέρας. Τέλος, μπορεί εύκολα να ενταχθεί σε δίαιτες μείωσης βάρους, λόγω της χαμηλής του περιεκτικότητας σε θερμίδες (ένα μεσαίου βάρους αυγό μας δίνει περίπου 75 Kcal) και του αισθήματος κορεσμού που προκαλεί. Έτσι, το αυγό αποτελεί πλήρη φυσική τροφή, αφού περιέχει όλα τα απαραίτητα συστατικά για μια ισορροπημένη διατροφή και μπορεί να καταναλώνεται 2-3 φορές εβδομαδιαία!
toblogtonkirion.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου