Την κατασκευή νέας θαλάσσιας διόδου που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με τη Θάλασσα του Μαρμαρά εξήγγειλε στις 27/4/2011 ο τούρκος πρωθυπουργός Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Η «Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης», όπως την ονόμασε ο Ερντογάν, θα στοχεύει στην αποσυμφόρηση του Βοσπόρου.
Το φιλόδοξο κατασκευαστικό έργο σχεδιάζεται για την περιοχή δυτικά της Κωνσταντινούπολης, αν και το ακριβές σημείο στο οποίο θα κατασκευαστεί δεν έχει ανακοινωθεί. O τούρκος πρωθυπουργός παρουσίασε το σχέδιο κατά τη διάρκεια προεκλογικής εκδήλωσης, εν όψει της αναμέτρησης της 12ης Ιουνίου.
Όπως αναφέρουν τα τουρκικά ΜΜΕ, η διώρυγα θα έχει μήκος μεταξύ 45 και 50 χλμ. και βάθος 25 μέτρων. Στην επιφάνεια, το πλάτος της θα είναι μεταξύ 145 και 150 χλμ., ενώ θα κατασκευαστούν επίσης ξεχωριστές γέφυρες για τη σιδηροδρομική κίνηση.
Εκτιμάται ότι από το πέρασμα θα διέρχονται καθημερινά περίπου 150 πλοία.
Ως το στενότερο σημείο διέλευσης μεταξύ του Ευξείνου Πόντου και της Μεσογείου, ο Βόσπορος ήταν πάντα μεγάλης εμπορικής και στρατηγικής σημασίας. Η Ελληνική πόλη-κράτος των Αθηνών τον 5ο π.Χ. αιώνα, που εξαρτώταν για την εισαγωγή δημητριακών από τη Σκυθία, διατηρούσε για το σκοπό αυτό συμμαχίες με πόλεις που ήλεγχαν τα στενά, όπως η Μεγαρική αποικία του Βυζαντίου.
Η στρατηγική σπουδαιότητα των στενών ήταν ένας από τους παράγοντες που έκαναν τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο να ιδρύσει εκεί το 330 τη νέα πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας Κωνσταντινούπολη. Αυτή η πόλη θα γινόταν η πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας το 1453, και καθώς πλησίαζαν την πόλη οι Οθωμανοί κατασκεύασαν οχυρώσεις στις δυο πλευρές των στενών, το 1393 στην ανατολική πλευρά και το 1451 στην Ευρωπαϊκή.
Η στρατηγική σημασία του Βοσπόρου παραμένει υψηλή, και ο έλεγχός του έχει αποτελέσει αντικείμενο αρκετών εχθροπραξιών στη σύγχρονη ιστορία, όπως ο Ρωσσοτουρκικός πόλεμος 1877-1878, καθώς και η επίθεση της Συμμάχων στα Δαρδανέλλια το 1915 κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Αρκετές διεθνείς συνθήκες ρυθμίζουν τη ναυσιπλοΐα στο Βόσπορο, περιλαμβανομένης της Συνθήκης του Μοντραί, που υπεγράφη το 1936.
και ο νοών νοείτο............
Η «Διώρυγα της Κωνσταντινούπολης», όπως την ονόμασε ο Ερντογάν, θα στοχεύει στην αποσυμφόρηση του Βοσπόρου.
Το φιλόδοξο κατασκευαστικό έργο σχεδιάζεται για την περιοχή δυτικά της Κωνσταντινούπολης, αν και το ακριβές σημείο στο οποίο θα κατασκευαστεί δεν έχει ανακοινωθεί. O τούρκος πρωθυπουργός παρουσίασε το σχέδιο κατά τη διάρκεια προεκλογικής εκδήλωσης, εν όψει της αναμέτρησης της 12ης Ιουνίου.
Όπως αναφέρουν τα τουρκικά ΜΜΕ, η διώρυγα θα έχει μήκος μεταξύ 45 και 50 χλμ. και βάθος 25 μέτρων. Στην επιφάνεια, το πλάτος της θα είναι μεταξύ 145 και 150 χλμ., ενώ θα κατασκευαστούν επίσης ξεχωριστές γέφυρες για τη σιδηροδρομική κίνηση.
Εκτιμάται ότι από το πέρασμα θα διέρχονται καθημερινά περίπου 150 πλοία.
Ιστορία
Η όποια προσπάθεια έστω και συντομότατη ανασκόπηση της ιστορίας του Βοσπόρου πραγματικά θα ισοδυναμούσε με μια σύμπτυξη του μεγαλύτερου μέρους της ιστορίας της ανθρωπότητας. Από την μυθική ιστορία των Αργοναυτών, του Φρίξου και της Έλλης, μέχρι των δύο Παγκοσμίων Πολέμων ο Βόσπορος και ο Ελλήσποντος δεν έπαψαν, αλλά και ούτε θα πάψουν να είναι τα νευραλγικότερα σημεία της διεθνούς πολιτικής. Και αν για τον κόσμο ολόκληρο ο Βόσπορος μπορεί να συνδέεται με σημαντικούς σταθμούς της ιστορίας του, για τους Έλληνες αποτελεί κυρίαρχο μέρος της ιστορίας και του πολιτισμού τους.Ως το στενότερο σημείο διέλευσης μεταξύ του Ευξείνου Πόντου και της Μεσογείου, ο Βόσπορος ήταν πάντα μεγάλης εμπορικής και στρατηγικής σημασίας. Η Ελληνική πόλη-κράτος των Αθηνών τον 5ο π.Χ. αιώνα, που εξαρτώταν για την εισαγωγή δημητριακών από τη Σκυθία, διατηρούσε για το σκοπό αυτό συμμαχίες με πόλεις που ήλεγχαν τα στενά, όπως η Μεγαρική αποικία του Βυζαντίου.
Η στρατηγική σπουδαιότητα των στενών ήταν ένας από τους παράγοντες που έκαναν τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνο να ιδρύσει εκεί το 330 τη νέα πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας Κωνσταντινούπολη. Αυτή η πόλη θα γινόταν η πρωτεύουσα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας το 1453, και καθώς πλησίαζαν την πόλη οι Οθωμανοί κατασκεύασαν οχυρώσεις στις δυο πλευρές των στενών, το 1393 στην ανατολική πλευρά και το 1451 στην Ευρωπαϊκή.
Η στρατηγική σημασία του Βοσπόρου παραμένει υψηλή, και ο έλεγχός του έχει αποτελέσει αντικείμενο αρκετών εχθροπραξιών στη σύγχρονη ιστορία, όπως ο Ρωσσοτουρκικός πόλεμος 1877-1878, καθώς και η επίθεση της Συμμάχων στα Δαρδανέλλια το 1915 κατά τη διάρκεια του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Αρκετές διεθνείς συνθήκες ρυθμίζουν τη ναυσιπλοΐα στο Βόσπορο, περιλαμβανομένης της Συνθήκης του Μοντραί, που υπεγράφη το 1936.
και ο νοών νοείτο............
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου