Πέμπτη, 29 Δεκεμβρίου 2011

Αισθάνεστε «πεσμένοι»; Καταπολεμήστε το!

sad-woman
Συγγραφέας: 
Χαρά Γ. Νομικού, Κλινικός Ψυχολόγος –Παιδοψυχολόγος
Mερικές φορές η ζωή μας φαίνεται βουνό με τα πάνω της και τα κάτω της και εμείς νιώθουμε αδύναμοι να ανταποκριθούμε. Μοιραία λοιπόν, κάποιοι άνθρωποι δεν αντέχουν το συνεχές ανεβοκατέβασμα και αναπτύσσουν κατάθλιψη. Παρ’ όλα αυτά η ζωή στον 21o αιώνα μπορεί να είναι συναρπαστική αρκεί να την ρυθμίσετε σωστά.
Αν αισθάνεστε «πεσμένοι», μπορείτε να το αντιμετωπίσετε ουσιαστικά με κάποιες, αποδεδειγμένα, αποτελεσματικές μεθόδους. Το να τριγυρνάτε μέσα στο σπίτι κλαψουρίζοντας είναι ο καλύτερος τρόπος για να πάθετε κατάθλιψη. Η λύση; Φύγετε από το σπίτι. Δεν έχει σημασία που θα πάτε, αρκεί να κάνετε κάτι δραστήριο. Τι μπορείτε να κάνετε; Μια βόλτα στα μαγαζιά, έναν περίπατο, ή μια επίσκεψη σε έναν καλό σας φίλο. Ενθαρρύνετε τον εαυτό σας σε δραστηριότητες που σας προσφέρουν ευχαρίστηση.
Ξεκινήστε ένα ημερήσιο πρόγραμμα δραστηριοτήτων το οποίο θα περιλαμβάνει υποχρεώσεις αλλά και ευχαριστήσεις. Στην αρχή ίσως να σας είναι δύσκολο να το εφαρμόσετε, όμως η προσπάθεια είναι που φέρνει την αλλαγή.
Το να αισθάνεται κανείς λυπημένος είναι απόλυτα φυσιολογικό, αρκεί βεβαίως, να δίνει στα προβλήματα τις αληθινές τους διαστάσεις. Πρέπει να καταλάβετε ότι τα άσχημα αισθήματα είναι προσωρινά – δεν υπάρχει κανένας λόγος να λυπάστε επειδή είστε .....λυπημένοι, διότι απλώς αισθάνεστε ακόμα πιο άσχημα.
Όταν η διάθεσή σας είναι .... μαύρη, τίποτε δεν σας φαίνεται ευχάριστο. Προσπαθήστε λοιπόν να θυμηθείτε κάτι που παλαιότερα σας ευχαριστούσε. Δεν αρκεί, εν τούτοις, η ανάμνηση για να βελτιωθεί η ψυχική σας διάθεση, καλό είναι να το εφαρμόσετε κιόλας. Προσπαθήστε να αναγνωρίζετε ακόμα και τα μικρά αισθήματα ευχαρίστησης που μπορεί να νιώσετε.
Όταν σας έρχονται στο μυαλό αρνητικές σκέψεις θα πρέπει να γίνεται συνειδητή προσπάθεια να τις αμφισβητήσετε. Οι θλιβερές σκέψεις όσο παραμένουν αυξάνουν την δυστυχία σας.
Πάντοτε βοηθάει το να μοιράζεστε τα αισθήματά σας με κάποιον. Μιλήστε με κάποιον που νοιάζεται για σας και εξηγήστε του τι σας βασανίζει. Μάθετε να εκφράζεστε με λόγια. Εκφράστε με λόγια τα συναισθήματά σας.
Αν μιλώντας για τα προβλήματά σας, αισθανθείτε την ανάγκη να κλάψετε, αφήστε τα δάκρυα να κυλήσουν ελεύθερα από τα μάτια σας. Το κλάμα είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για να ξεσπάσετε – κυρίως όταν ξέρετε για ποιο λόγο κλαίτε. Σταματήστε το κλάμα αν γίνεται καθημερινά και είναι μια μόνιμη έκφραση αυτολύπησης.
Πολλές φορές, η συνειδητοποίηση της ρίζας του προβλήματος καταπραΰνει τον θυμό, την οργή και την πίκρα που αισθάνεται κανείς. Όταν καταλάβετε ποιο είναι το πρόβλημα, θα μπορέσετε να βρείτε τρόπους για να το αντιμετωπίσετε.
Η φυσική άσκηση παίζει αντικαταθλιπτικό ρόλο. Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι η άσκηση βοηθάει στην καταπολέμηση της κακής ψυχικής διάθεσης. Είναι μια πολύ καλή μέθοδος για να απαλλαγείτε επίσης από την ένταση.
Μερικές φορές η διασταύρωση των εικασιών με την αλήθεια αποτελεί την καλύτερη απόδειξη για το πόσο λάθος σκεφτόμαστε και ενεργούμε. Αν π.χ. υποπτεύεσθε ότι ο σύζυγός σας δεν είναι και τόσο πιστός μιλήστε μαζί του. Ίσως ανακαλύψτε ότι οι υποψίες σας είναι αβάσιμες.
Αν υποπτεύεσθε ότι η αιτία των προβλημάτων σας είναι το άγχος και η κούραση, προσπαθήστε να χαλαρώσετε. Ένα ζεστό αφρόλουτρο και ένα καλό μασάζ ποτέ δεν έβλαψαν κανέναν.
Δεν μπορείτε να βασισθείτε στην κρίση σας όταν έχετε κατάθλιψη. Αναβάλετε λοιπόν τις σημαντικές αποφάσεις για αργότερα.
Χαρά Νομικού,
  • Ψυχολόγος- παιδοψυχολόγος,
  • Δρ. ψυχοπαθολογίας,
  • www.nomikou.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου